Co widzi uczestnik biegu? Świetnie przygotowaną i oznakowaną trasę biegu, miłych wolontariuszy, oryginalny pakiet startowy, nietuzinkowe statuetki dla zwycięzców. Całym sobą chłonie atmosferę biegu wraz z innymi zawodnikami.
Co zaś widzi organizator zawodów? Miesiące przygotowań, stosy pozwoleń i faktur, napięty terminarz, godziny rozmów i ustaleń. A przede wszystkim liczenie się z każdą złotówką, by impreza była na odpowiednim poziomie, ale nie przyniosła strat. Ile więc kosztuje organizacja biegu?
Co wziąć pod uwagę przy tworzeniu budżetu biegu?
Organizatorzy biegu muszą liczyć się z wieloma kosztami. Można podzielić je na koszty stałe, zmienne i dodatkowe. Do kosztów zmiennych należy m.in. pakiet startowy – obowiązkowy element każdego biegu. Jego cena może się znacząco różnić w zależności od tego, co wejdzie w skład takiego pakietu. Do innych zmiennych kosztów można zaliczyć catering czy dodatkowe gadżety, które mają być promocją biegu np. breloki czy magnesy wręczane kibicom na trasie.
Przy organizacji biegu kosztem stałym będzie m.in. opieka medyczna, którą organizator musi zapewnić podczas biegu, oznaczenia trasy czy przygotowanie oraz obsługa strony internetowej z informacjami o biegu. Do kosztów dodatkowych można zaliczyć wszystkie działania i elementy związane z identyfikacją wizualną wydarzenia. Mogą to być leżaki lub balony z logo wydarzenia, gadżety i ścianka do zdjęć dla uczestników.
przykładowe koszty:
opłaty związane z wyznaczeniem trasy, w tym koszty urzędnicze, oznakowanie, pozwolenia, zmiana organizacji ruchu;
pomiar czasu i formularz zapisów,
opieka medyczna podczas trwania biegu,
przygotowanie strony internetowej i/lub konta społecznościowego, na którym pojawiać się będą informacje dotyczące biegu (także bieżąca obsługa tego konta),
promocja wydarzenia (reklama outdoorowa i online),
pakiety startowe dla uczestników,
nagrody dla zwycięzców (statuetki sportowe, nagrody pieniężne),
fotograf i/lub filmowiec, dron (potrzebne będzie dodatkowe pozwolenie na filmowanie z powietrza),
przekąski i woda na trasie biegu, ciepły posiłek na mecie,
elementy oznakowania trasy, brama na mecie, namiot/wynajęcie biura zawodów,
gadżety biegowe np. torboplecak z logo, koszulka biegowa, brelok,
przekąski, woda dla biegacza,
możliwość skorzystania z cateringu na trasie i posiłku po biegu.
Jak poradzić sobie z budżetem biegu?
Małe i średnie biegi organizowane są zwykle przez prywatnych zapaleńców. Ograniczone środki finansowe rekompensują ogromnym zaangażowaniem i poświęconym własnym wolnym czasem. Nierzadko w organizację biegu zaangażowana jest cała rodzina pasjonata sportu. Gdzie szukać oszczędności przy zawodach biegowych?
szukaj lokalnych sponsorów i wsparcia w samorządzie w zamian za promocję na wydarzeniu,
zaproponuj, by Twój bieg był częścią większego wydarzenia,
ustalaj ceny z wyprzedzeniem,
zamów wcześniej nagrody dla uczestników, wybierając firmę, która umożliwienie domówienie produktów na kilka dni przed planowana imprezą (gdyby chętnych było więcej niż wcześniej zakładałeś),
sam zajmij się promocją albo poproś o pomoc znajomych – prowadzenie biegowego fanpage’a zwykle jest darmowe, udostepnienie informacji o biegu również – korzystaj z poczty pantoflowej i zasięgów znajomych,
pojawiaj się na innych wydarzeniach sportowych z okolicy np. jako wolontariusz, stwórz stanowisko z przekąskami na trasie, zachęcaj do udziału w Twoim biegu,
udzielaj się na forach i mediach społecznościowych o tematyce biegowej, zapraszaj i promuj tam swoje zawody, poproś o wsparcie innych zapaleńców.